Open communicatie Hago en Comé
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Open communicatie Hago en Comé

  • 14 november 2016
  • Door: Sophie Baan

Ondernemer Marc Spreuwenberg startte in 2007 met het leveren van gesneden champignons aan de verwerkende industrie. Inmiddels is hij Europees marktleider. De schoonmaak besteedt hij uit aan Hago Food & Industry. “Ik ben een Pietje Precies. Hago voert de klus precies uit, zoals ik het graag zie.”

‘Door specialisten in te schakelen, bereik je een hoger kwaliteitsniveau’

Het is inmiddels meer dan tien jaar geleden dat Marc Spreuwenberg het bedrijf Comé overnam van zijn schoonouders. Het bedrijf leverde toen gesneden champignons in emmers aan de horeca. Marc wilde een andere koers varen, en investeerde in een nieuwe productielijn. Hiermee ging hij gesneden, gepasteuriseerde champignons produceren voor de verwerkende industrie. Dit bleek een gouden greep. Marc: “De markt werd op dat moment bepaald door drie grote spelers. Zij hadden een groot aanbod, en zagen gepasteuriseerde champignons in ecobags als bijzaak. Voor ons werd het onze corebusiness. Daardoor konden we beter inspelen op de specifieke wensen van onze klanten. En we waren in staat om 1 maand houdbaarheid te garanderen, zonder e-nummers toe te voegen. Zo konden we uitgroeien tot Europees marktleider op het gebied van gepasteuriseerde champignons in ecobags.”

Specialisten

Het geheim van Marc’s succes is onder andere dat hij niet alles zelf doet. Hij laat de verkoop over aan Scelta Mushrooms, en de kwaliteitszorg is in handen van Haasen Consultancy. “Ik ben nogal perfectionistisch, en daardoor vind ik het lastig om zaken uit handen te geven. Maar uiteindelijk is dat wel beter. Ieder heeft zijn eigen vak. Door specialisten in te schakelen, bereik je een hoger kwaliteitsniveau.”

Voor de schoonmaak koos Marc voor Hago Food & Industry. “Dat werd me geadviseerd door onze kwaliteitsmanager Twan Haasen, die regelmatig audits uitvoert. Bijvoorbeeld bij Nestlé. Hij zag dat de hygiëne goed op orde was bij bedrijven die de schoonmaak aan hen uitbesteedden. Bovendien heeft Hago ervaring in het schoonmaken van champignonverwerkende bedrijven. Ze hebben dus de juiste expertise in huis.”

Hoger niveau

Comé werkt nu twee jaar met Hago samen, en Marc is blij dat hij de overstap gemaakt heeft. “Voorheen maakten mijn eigen medewerkers de fabriek schoon. Door de groeiende productie werd het hen te veel. Ze deden hun werk goed, maar ik kon niets extra’s van ze vragen. Met Hago heb ik de hygiëne naar een hoger niveau gebracht. Ze pakken ook de extra’s op, zoals het regelmatig reinigen van het hoogwerk. Voor de kwaliteit van ons product is dat niet noodzakelijk. Maar ik vind het zelf prettig dat mijn medewerkers in een écht schone omgeving werken.” Marc is tevreden over de kwaliteit die het bedrijf levert. “Op zaterdag maak ik altijd een ronde door de fabriek om de schoonmaak te checken. Ik ben een Pietje Precies, dus ik zie het meteen als een detail niet goed is. Sinds we met vaste medewerkers van Hago samenwerken, is er vrijwel nooit iets aan de hand. Zo kan ik met een goed gevoel aan mijn weekend beginnen.”

Open communicatie

De feedback die Marc eventueel heeft, noteert hij in een logboek. Hij kan hier foto’s bijvoegen. Ook de schoonmakers kunnen in het logboek hun opmerkingen kwijt. “Die open communicatie is belangrijk”, zegt Jan van der Heijden, accountmanager bij Hago. “Je moet elkaar opvoeden. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de schoonmakers niet overal bij kunnen, omdat de ruimte onvoldoende is opgeruimd. Een notitie in het logboek zorgt ervoor dat het de volgende keer wel op orde is.” Marc beaamt dat. “Het zijn vaak kleine dingen waar ik me aan stoor, zoals een slang die niet netjes opgerold is. Ik hoef maar één keer aan de vaste schoonmakers te laten zien hoe ik het wil hebben. Daarna gebeurt het precies zoals ik het graag zie.” 

Audits

Marc is bovendien blij met de flexibiliteit van Hago. “Wij zijn op vrijdag niet altijd op dezelfde tijd klaar. Daarom heb ik met de voorman afgesproken dat ik hem op donderdag een appje stuur met de exacte tijd dat we stoppen. Direct daarna starten zij met schoonmaken. Zo heeft het vuil geen kans om aan te koeken. En voor mij is het prettig dat de fabriek op zaterdag schoon is. Daardoor kan ik op zaterdag onderhoud inplannen.”
Tot slot vertelt Marc dat ook auditoren het prettig vinden dat hij de schoonmaak uitbesteedt. “Voorheen maakten we zelf schoon, en deden we zelf de controles. Dat is als een slager die zijn eigen vlees keurt. Auditoren keken altijd kritisch of alle kruisjes terecht gezet waren. Nu zien ze dat we met een professionele partij samenwerken en dat geeft vertrouwen. Daardoor lopen ze tijdens de inspecties sneller door het thema ‘hygiëne’ heen.”

www.hagofoodandindustry.nl

Bron: © Hago