Pakjes en zakjes
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Pakjes en zakjes

  • 14 november 2016
  • Door: Dennis Favier

Gemak dient de mens. In de afgelopen decennia is het aanbod aan gemaksvoeding enorm gestegen. Maaltijdpakketten, kant-en-klare soepen en sausjes, en nog veel meer. De bereiding is simpel. Zakje poeder, beetje water erbij en hop, je hebt een pastasaus. Maar steeds meer mensen willen écht eten. Dat blijkt wel uit de groeiende groep kleine startende ondernemingen die intrinsiek goed en dus eerlijke en lekkere voeding maken.

Afgezien van het feit dat ik koken gewoon heel leuk vind, ben ik geen tegenstander van gemakkelijke producten. Ook ik heb graag wat producten in mijn keukenkastje staan die mij het makkelijker maken binnen een acceptabele tijd een lekkere maaltijd op tafel te zetten. Mijn favoriet? Geconcentreerde bouillon van LaCroix. Ja; het bevat conserveermiddelen, maar geeft desondanks zoveel meer echte smaak dan de bouillonblokjes die vooral uit gistextract en aroma’s bestaan. Ik kan niet meer zonder.

Waar ik wel moeite mee heb, is het gemak waarmee veel producenten vanuit kostenoogpunt producten steeds meer uithollen. En omwille van risicomijding onnodig vaak naar de chemicaliëndoos grijpen. Het resultaat: producten die vooral veel vulmiddel, stabilisatoren en smaakversterkers bevatten om het gemis aan echte ingrediënten te verbloemen.

Het kan dus ook anders. Gemak is fijn, dus niks mis met pakjes en zakjes, maar zorg dan dat er echt eten in zit. Mijn advies aan producenten van dit soort producten is: beperk je zoveel mogelijk tot herkenbare ingrediënten die je ook los zou kunnen kopen. Kijk vooral ook naar de kleine startende producenten, want die doen het momenteel erg goed. De markt is in beweging, ook als jij niet meebeweegt. 

Dennis Favier

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2016