Editie Maand 07 | 2018 7
Home > Editie 7 > Strategische alliantie Carrefour en Google
Later lezen of doorsturen

Carrefour en Google hebben een strategisch alliantie ondertekent die stoelt op 3 pijlers: de beschikbaarheid van het Carrefour gamma op de nieuwe Google Shopping site en de Google Assistant in Frankrijk, de oprichting van een Carrefour-Google innovatielab en de versnelde digitalisering van de Carrefour Group 

Sinds maart weten we al dat Carrefour samen met Google aan zijn eigen spraakassistent Lea werkt. Maar die samenwerking lijkt veel verder te gaan, want de twee bedrijven hebben het nu zelfs over een strategische alliantie. “Dankzij deze samenwerking kan Google zijn technologie en skills op het vlak van artificiële intelligentie, de cloud en nieuwe interfaces zoals de Google Assistant, combineren met de kennis van Carrefour op het vlak van logistiek, verkoop en producten”, vertelt de retailer, die klanten de mogelijkheid wil bieden om hun boodschappen zowel in de winkel, online, op de smartphone als via spraakassistentie te doen.

Google Home 

Dat de nieuwe spraakassistent Lea er zit aan te komen, was al geweten, maar nu geeft de retailer ook meer informatie. “Een nieuwe aankoopbeleving bij Carrefour via de platformen van Google (Google Assistant, Google Home en een nieuwe beleving op de Google Shopping website in Frankrijk) vergroot de stempel van Carrefour op het digitale ecosysteem”, benadrukt het bedrijf.

Google en Carrefour willen hun klanten een gemakkelijkere en innovatieve koopervaring bezorgen. Daarom zullen klanten in Frankrijk tegen begin 2019 hun boodschappen (waaronder ook voeding)  kunnen doen via Google Home, de Google Assistent op hun gsm of het web via de nieuwe interface van de Google Shopping site. Klanten kunnen hun boodschappen vervolgens thuis laten leveren of oppikken in de winkel.

Innovatielab 

Deze zomer opent Carrefour in samenwerking met Google Cloud een innovatielab in Parijs. Daar zullen ingenieurs van Carrefour nauw samenwerken met Google Cloud-experten op het gebied van artificiële intelligentie, zodat ze samen nieuwe diensten kunnen creëren voor consumenten.

Opleidingsprogramma

De retailer zet ook een trainingsprogramma op poten dat de digItale transformatie van de Carrefour Group moet versnellen. Carrefour wil namelijk een echte digitale cultuur creëren.

Concreet zullen meer dan duizend werknemers van Carrefour een opleiding van 6 maanden krijgen, in samenwerking met Google. De Gsuite productiviteit- en samenwerkingsoplossingen van Google Cloud (Gmail, Kalender, Hangouts, Drive, Docs, enz.) zullen bovendien beschikbaar zijn voor meer dan 160.000 medewerkers van Carrefour. Daarnaast zal het gebruik van de infrastructuur van het Google Cloud Platform versneld worden.

Europese primeur

“Ik wil de teams van Google, zowel in Frankrijk als in Amerika bedanken voor onze strategische samenwerking. Dankzij deze alliantie wordt Carrefour de eerste partner van Google op het gebied van food e-commerce in Europa, wat voor een sterke band tussen de twee bedrijven zorgt. Het is bovendien een belangrijke stap in het nieuwe verhaal dat Carrefour brengt sinds de aankondiging van zijn Carrefour 2022-plan. Dankzij de samenwerking kunnen we onze digitale evolutie versnellen en krijgen we een voorsprong bij de uitrol van onze omnichannel aanpak die we onze klanten willen bieden”, vertelt Alexandre Bompard, CEO van Carrefour.

Hoewel een samenwerking met Google in Europa een primeur is, zijn er verschillende andere retailers die zich ondertussen al tot andere digitale spelers hebben gewend. Denk daarbij aan Monoprix en Amazon. In het buitenland sloot Google bovendien al verschillende allianties omtrent zijn platform Google Home. Dat geldt onder meer voor Walmart.

“Tegenwoordig krijgen shoppers te maken met gefragmenteerde koopervaringen tijdens het shoppen, wat vaak tot lege winkelmandjes en lage klantenbinding en -tevredenheid leidt. Klanten willen een ondersteunende, eenvoudige en gepersonaliseerde beleving die hen helpt om te beslissen wat ze moeten kopen, die hen helpt om gemakkelijk winkelmandjes te creëren via om het even welk kanaal en die zorgt voor een naadloze check-out. Samen met Alexandre Bompard en zijn team willen we nieuwe distributiemodellen en e-commerce technologieën bestuderen zodat we shoppers in Frankrijk eenvoudige, vlotte en zeer relevante belevingen kunnen aanbieden. Ik ben erg verheugd dat we kunnen bijdragen tot de digitale transformatie van Carrefour”, besluit Sébastien Missoffe, vicepresident en algemeen directeur van Google Frankrijk.

Bron: Gondola.be

Bronvermeldingen: Beeld: ©Pixabay
Door content bladeren