20% minder verpakkingen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

20% minder verpakkingen

  • 05 maart 2019
  • Door: Judith Witte

Consumenten, supermarkten, maatschappelijke organisaties en overheden oefenen steeds meer druk uit op bedrijven om duurzaam te verpakken. De Nederlandse supermarkten hebben onlangs met elkaar afgesproken dat er in 2025 maar liefst 20 procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkt ligt. Ook moeten de verpakkingen dan voor 95 procent recyclebaar zijn en papier en karton volledig gecertificeerd. Met al die aandacht voor duurzaamheid en recycling, zou je bijna vergeten dat de verpakking voor voeding belangrijke functies heeft: bijdragen aan de voedselveiligheid van het product bijvoorbeeld, en de houdbaarheid verlengen omdat de consument niet iedere dag boodschappen wil doen. Ook beschermen is een wezenlijk doel van het omhulsel.

Mijn zoon vertelt dat hij een ei mee moet nemen naar school, voor een ‘eggdrop-challenge’ bij natuurkunde. De opdracht: ‘Neem een ei mee naar school en verpak deze in de klas zodanig je hem vanaf een meter hoog kunt laten vallen, zonder dat hij breekt’. Hij en zijn vriendje wilden het verpakken in een zak popcorn. Dat zou de klap wel opvangen. “Wat zonde van de popcorn”, vonden zijn zussen. Ze hadden duidelijk niet veel vertrouwen in de gekozen oplossing. Met een overvolle tas vol boeken achterop de fiets, ligt er eerst een andere challenge op zijn pad: “Mam, hoe krijg ik het ei zonder het te breken op school?” “Bedenkt zélf een oplossing!”, moedig ik hem aan. Die ligt voor de hand. In een eierdoos. “Wat een ingenieus ontwerp”, constateert hij als hij schijnbaar voor het eerst écht de vormgeving ervan bestudeert. De doos gaat in de schooltas, maar deze zit te vol. In een klein rugzakje op de rug dan maar, dat vangt gelijk de schokken op van stoepranden die onderweg genomen worden bij de vele wegopbrekingen.

Vindingrijke oplossingen voor ‘Todays foodchallenges’ waren er ook volop bij studenten van de HAS Food Experience: nieuwe businessmodellen, hernieuwbare verpakkingen, eiwitrijk bier, proteïne- en vezelrijke bonbons voor ouderen, verrukkelijke duurzame droge worst, innovatieve algensnacks. De jeugd heeft de toekomst! bedacht ik, tot ik bij een groepje avondstudenten kwam. Volwassen studenten die hun sporen in de food al ruimschoots hebben verdiend, gemotiveerde mensen die verder willen komen en niet willen stilzitten. Die de kracht van samenwerken en kennisdelen ervaarden. Ofwel: enthousiasme en leergierigheid is allesbehalve leeftijdgebonden. Er valt nog zóveel te ontdekken.

De missie op school was geslaagd. Helemaal ‘het ei van Columbus’ is het natuurlijk niet: met deze oplossing halen we nooit die 20% verpakkingsreductie. Wel een dikke tien voor originaliteit. En een zak popcorn zonder struif, om triomfantelijk te delen bij de lunch.

Judith Witte
[email protected]

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2019