Aantallen of voedsel?
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Aantallen of voedsel?

  • 11 april 2017
  • Door: Claudia Baenen

Productietargets halen, machines draaiend houden, voldoende en veilige grondstoffen op voorraad hebben, zorgen voor getraind en gemotiveerd personeel… En oja, surprise; daar is je belangrijkste klant voor een verrassings-audit. 

Het hoort er allemaal bij; voortbestaan, groei en winstgevendheid van bedrijven in de voedingsindustrie gaan hand in hand met hoge efficiëntie en een effectieve bedrijfsvoering. Logisch dus dat je gefocust bent op de cijfers, productieaantallen en doorvoercapaciteiten.

“Vandaag moeten er nog 25.000 de deur uit!” “Nog even door, anders halen we die grote klantorder van 500.000 niet!” “Hoe krijgen we vandaag 60.000 porties in de distributie, ondanks die kapotte weegmachine?” … We lopen het risico om voedselproductie vooral als getallen-business te zien. Een gevaarlijke valkuil. 

Wij maken eten: voedsel voor onze buren, vrienden, familieleden, kinderen, huisdieren. Iedere medewerker in de voedingsindustrie levert daar een bijdrage aan; dat is een nobele taak. De consument vertrouwt erop dat jouw voedingsproduct lekker én veilig is. De voedselveiligheid mag nooit in het geding komen. Hoe zet je de zorg voor die veiligheid op één?

De eerste stap naar het creëren van een cultuur waarin voedselveiligheid centraal staat, is respect hebben voor je product. Hoewel het verleidelijk is om te spreken in cijfers en targets, getuigt dat niet van veel liefde voor voedsel. Benoem je product waar mogelijk. Zeg in plaats van ‘100.000 stuks’ liever ‘100.000 broden’. Creëer een bedrijfscultuur waarin iedereen zich altijd bewust is van de mensen thuis; mensen die vertrouwen op hun kennis en kunde bij elke hap die ze nemen. Zorg ervoor dat alle medewerkers in de fabriek trots zijn op de producten waaraan zij een bijdrage leveren. Dat ze die producten behandelen als eten voor hun eigen familie.
 
Dus, of jij nou aan de productielijn werkt, verantwoordelijk bent voor schoonmaak of lid bent van het managementteam; consumenten rekenen op je! Voedsel maken is een taak waar je trots op mag zijn. Jouw producten zijn méér dan een nummer: behandel ze met liefde en toewijding en zorg dat ze veilig zijn. Dat iedereen er met volle teugen en veilig van kan genieten. Altijd! 

www.commercialfoodsanitation.com

Claudia Baenen werkt bij Commercial Food Sanitation (an Intralox company).

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2017