Consument en burger
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Consument en burger

  • 10 mei 2016
  • Door: Saskia Stender

De levensmiddelenindustrie moet beter met de consument en burger in gesprek treden om vertrouwen in de sector te versterken. Dat is de belangrijkste conclusie in het rapport ‘Spreek Smakelijk’ dat de FNLI in samenwerking met Roland Berger eind april publiceerde. De aftrap voor een bredere dialoog tussen de levensmiddelenindustrie en de samenleving onder de naam ‘Een open gesprek over voedsel’.

Het rapport legt de vinger op een gevoelige plek: er bestaat een grote afstand tussen de sector en de samenleving. De levensmiddelenindustrie heeft te maken met vragen en eisen van consumenten over bijvoorbeeld prijs, smaak, productsamenstelling of gemak, maar aan de andere kant ook met burgers die terechte vragen stellen en zorgen hebben over gezondheid, dierenwelzijn of eerlijke handel. 

Het belang van communiceren wordt hiermee maar weer eens sterk benadrukt. Wat weten wij nou eigenlijk concreet van onze collega’s in food? Nieuws wordt snel gescand en voor het lezen van uitgebreide verhalen, hebben we vaak geen tijd.
Met de OSV brengen we de mensen bij elkaar om de dialoog aan te gaan en in ons vakblad belichten we elke maand één of meerdere bedrijven, kort en to the point! Uiteindelijk kampen we allemaal met dezelfde problemen. We kunnen veel van elkaar leren en elkaar versterken.

Dit jaar staat voor mij in het teken van ‘een rondje langs de velden’. Elke maand bezoek ik een aantal OSV/YFM-leden om eens wat dieper in te gaan op wat er allemaal speelt binnen hún bedrijf. Door onze kennis te delen, kunnen er vaak open deuren worden ingetrapt. Het is allemaal niet zo moeilijk, als je maar weet waar je je kennis vandaan kunt halen.

Saskia Stender

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2016