COV lanceert toekomstvisie vleessector
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

COV lanceert toekomstvisie vleessector

  • 07 februari 2017
  • Door: Judith Witte

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) presenteerde eind december 2016 haar toekomstvisie. De organisatie wil dat de Nederlandse maatschappij weer trots is op een sector die wereldwijd vooroploopt op het gebied van duurzame en eerlijke vleesproductie, en dat het vertrouwen in de sector wordt hersteld. COV voorzitter Jos Goebbels: “Dit rapport laat de enorme kracht van de sector zien.”

“Te vaak komt de vleessector negatief in beeld,” zegt Goebbels in een gesprek kort na de presentatie van het rapport. “Zelden lees je over de kracht van de sector, terwijl de vleessector de grootste foodexporteur van ons land is, met een omzet van circa € 10 miljard, of dat de branche direct werk biedt aan zo’n 12.000 mensen. Vlees haalt vooral het nieuws als zich incidenten of issues voordoen.” Als in de algemene beeldvorming niet de regel, maar de uitzondering de maatstaf is geworden, dan doet dat geen recht aan verdiensten van het bedrijfsleven, aan de inzet en de passie van tientallen ondernemers en hun duizenden medewerkers’, vindt de COV. 

Ieder jaar een rapportage

Het visiedocument ‘2025: De Nederlandse vleessector in balans’ is opgesteld door consultancybureau Roland Berger, en kwam tot stand na diverse sessies met COV-leden.  “Wij zien dit als onze ‘commitment-bijbel’,” licht de voorzitter toe. “We geven aan op welke thema’s de COV en onze leden initiatief en verantwoordelijkheid nemen om de ambities in het rapport te realiseren.” Het zijn geen vrijblijvende ambities en doelen, benadrukt hij: “De visie wordt breed gedragen door de hele achterban, zij houden zich aan de afspraken. Bovendien steken we vanaf nu jaarlijks een thermometer in de sector. Ieder jaar gaan we een rapport uitbrengen waarin we vertellen wat er concreet is bereikt, welke initiatieven er zijn genomen, wat we het komend jaar gaan doen.”
Vaststaat dat de groeiende vraag naar dierlijke eiwitten in Nederland alleen op een duurzame wijze ingevuld kan worden. “Het behoud van een license-to-produce is daarbij cruciaal. En daarvoor zijn innovaties en investeringen in alle schakels van de keten noodzakelijk.”

Zes hoofdthema’s

Het visiedocument ‘2025 De Nederlandse vleessector in balans’ is opgebouwd rond een zestal thema’s: Transparantie en integriteit; Kwaliteit van product en proces; Dierenwelzijn en –gezondheid; Internationale marktpositie; Duurzaamheid; Kennis en innovatie. Het vinden van de juiste balans loopt als een rode draad door deze thema’s: balans tussen economische bijdrage en milieubelasting, tussen lokaal en internationaal. Goebbels: “We hebben het over het borgen van de integriteit en het werken aan meer transparantie, maar ook over het verder versterken van (keten)kwaliteitssystemen. Concreet gaan we de komende 10 jaar de emissies en het energieverbruik van de sector verder reduceren, tot zeker 30% minder dan in 2015. In de richting van onze leveranciers staat op de agenda om het antibioticagebruik uit de veehouderij te bannen om het resistentievraagstuk te helpen oplossen.” 

Mest verwaarden

Met betrekking tot het thema duurzaamheid staat het helpen aan een oplossing voor het Nederlandse mestprobleem hoog op de agenda: want mest heeft een grote invloed op de maatschappelijke acceptatie van, en dus op het draagvlak voor, de Nederlandse vleesketen. Een concreet doel is om in 2025 50% van de mest te verwerken tot waardevolle grondstof.
Veehouders, en de veevoer-, zuivel- en vleessector moeten de krachten bundelen in de realisatie van rendabele en duurzame mestverwerking, en van verdere verduurzaming van het veevoer. Aan de overheid vraag de sector om de juiste voorwaarden te scheppen om versneld het mestprobleem op te lossen voordat het te laat is. ‘Alle genoemde partijen hebben baat bij het oplossen van de mestproblematiek. Zonder deze stap is het gehele Nederlandse agro-foodcluster niet toekomstbestendig’, aldus het rapport. Er wordt al veel gedaan. Zo vertelde Hennie Swinkels van de VanDrie Group tijdens de presentatie over een project dat zij met Wageningen UR uitvoeren. De partijen zoeken naar een efficiënte manier waarop fosfaat, aminozuren en mineralen uit kalvermest kan worden gefilterd, en deze stoffen geschikt zijn te maken voor hergebruik. 

Maatschappelijk perspectief

Terug naar de maatschappelijke acceptatie. ‘Een lastig vraagstuk’ noemt Goebbels dit. “Hoe speel je als sector in op de tegenstelling tussen wat de burger zegt te willen: namelijk duurzaamheid, diervriendelijkheid, transparantie in de keten enzovoort, en wat hij/zij als consument doet: daar niet de prijs voor willen betalen? In de winkel kiest het gros voor goedkoop. Daarom moet er een maatschappelijke discussie op gang komen. Niet alleen voor de vleessector, maar veel breder. We zullen daarom de komende tijd de dialoog opzoeken en gesprekken voeren en met onder andere het CBL en de Consumentenbond maar ook met NGO’s. Daarbij hoort openheid en transparantie over wat wij doen en waar de vleessector voor staat.” 

Innovatiekracht

“De zuivelsector wordt vaak geroemd om zijn innovatieve karakter,” vervolgt hij. “Dan wordt er gewezen op de vele variaties die in het zuivelschap te vinden zijn. Maar kijk eens naar alleen al de vleeswarenafdeling bij de slager en supermarkt; naar hoeveel verschillende producten en smaken dáár liggen. Kijk naar de omzet, de innovatiekracht en werkgelegenheid in de vleessector. Door te laten zien wat de sector doet en de dialoog aan te gaan met de maatschappij willen we het maatschappelijk draagvlak voor de productie van vlees herwinnen. Het is tijd om de schroom van ons af te gooien,” besluit Jos Goebbels. 

www.cov.nl

Klik hier voor het rapport '2025: De Nederlandse vleessector in balans'

Bron: © ESB Professional/Shutterstock.com