De moed om te kiezen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De moed om te kiezen

  • 04 februari 2019
  • Door: Pieter Vos , directeur Nutrilab

De btw op voedingsmiddelen is verhoogd van 6 naar 9%. De producten in de supermarkt zijn daardoor vrijwel overal 3 % duurder geworden. Maar er zijn meer kosten die oplopen. Denk aan de personeelskosten, als je de salarissen met minimaal de inflatie aanpast. Je bent ondernemer, dus je moet keuzes maken: bereken je álle oplopende kosten door in de eindprijs?

Doel is om ondanks alles hetzelfde rendement te behouden, liefst méér. Je kunt natuurlijk goedkopere grondstoffen zoeken (helaas van mindere kwaliteit), of andere toeleveranciers kiezen. Misschien nog éven wachten met investeren in duurzamere productiemethoden, of groene energie.

Het spanningsveld dat door de focus op de prijs ontstaat, is tekenend voor deze tijd. Duurzaam ondernemerschap komt erdoor onder druk te staan. “Wij vinden aspecten als kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaam ondernemen heel belangrijk!” klinkt het om me heen. Om uiteindelijk bij een tender toch vooral te kiezen voor het laagste bedrag onderaan de streep. Als ondernemer maak je continu keuzes. Te vaak lijken beslissingen echter gedreven te zijn door angst. ‘Wat als mijn prijs stijgt en men daarom voor de goedkopere concurrent kiest?’

Ondernemen is voor mij méér dan de goedkoopste willen zijn. Het is je niet te laten leiden door angst, maar de moed hebben om te kiezen: voor de waarde van duurzame relaties, het leveren van kwaliteit, voor betrouwbare grondstoffen en leveranciers. Ondernemen is vertrouwen hebben, ook in een duurzame toekomst. En daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

Pieter Vos
Directeur Nutrilab

Bron: ©Vakblad Voedingsindustrie 2019