De QA-manager van de toekomst
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De QA-manager van de toekomst

  • 11 september 2017
  • Door: KTBA Kennispartner

De voedingsmiddelenindustrie is continue in ontwikkeling, kwaliteit leveren en voedselveiligheid zijn belangrijker dan ooit. Er is dan ook een groeiende behoefte aan goede QA-managers; mensen die snel en accuraat op alle trends en veranderende wetten, normen en klanteisen anticiperen. Maar: waar vind je ze? En hoe?

“Voedselveilige producten produceren, een positief imago opbouwen én deze behouden zijn nauw met elkaar verbonden, en essentieel voor een toekomstbestendig foodbedrijf. Om deze doelen te bereiken is een belangrijke rol weggelegd voor de QA-manager,” begint Remko van Aarst, Business Unit Manager bij Foodrecruit. Maar, net als de voedingsmiddelenindustrie die continu verandert, is ook deze functie aan verandering onderhevig. “Die QA-manager van nu is niet langer een alleskunner, maar een specialist”, legt Remko uit. “Het is een MT-lid met een strategische rol binnen de organisatie.”
In zijn functie als Business Unit Manager geeft hij samen met zijn team advies over, en bieden zij ondersteuning bij, de zoektocht van foodbedrijf naar geschikte QA-specialisten en omgekeerd. Passie voor QA-management en zijn liefde voor de voedingsindustrie zijn daarbij zijn grote drijfveren. “De juiste QA-specialist vinden om het QA-beleid van de opdrachtgever te waarborgen, geeft mij veel voldoening; telkens weer,” vertelt hij enthousiast.

Competenties

Het profiel van een QA-manager verschilt natuurlijk per kwaliteitsafdeling en per bedrijf, maar er zijn volgens Remko wel een aantal algemene competenties die een QA-manager toekomstbestendig maken: “Een competente QA-manager is een vraagbaak voor anderen. Hij of zij betrekt de visie van collega’s en deskundigen bij het formuleren en naleven van het bedrijfsbeleid. Hij of zij faciliteert een kwaliteitsvraagstuk van A tot Z, durft aanpassingen te maken en volgt trainingen, cursussen en netwerkevenementen; om zijn of haar kennis te ontwikkelen en op de hoogte te blijven van de laatste trends. Dat is echt een vereiste om adequaat op alle ontwikkelingen in de branche te kunnen anticiperen. Het is niet de sterkste die overleeft, maar degene die zich het beste kan aanpassen aan een veranderende omgeving. Vooral die veranderende omgeving is iets waar de QA-manager dagelijks mee geconfronteerd wordt. Ook belangrijk: een goede QA-manager motiveert het team, onderhoudt relaties en optimaliseert de kwaliteit van producten. Het is het waard om hierin te investeren.”

Haal kennis in huis 

Een opvallende trend in kwaliteitswaarborging is het binnenhalen van specialistische kennis. “Door de enorme hoeveelheid regels en normen in de voedingsmiddelenbranche is het simpelweg niet realistisch te verwachten dat één QA-manager alle kennis verzamelt, onthoudt en toepast,” legt Remko uit. “De nieuwe QA-manager trekt dan ook niet langer alle taken naar zich toe, maar gaat op zoek naar de juiste kennis, bijvoorbeeld door externe specialisten in te huren. Samenwerken met de allerbesten in het veld leidt tot het beste resultaat. Deze strategie is ook toe te passen in de zoektocht naar geschikte QA-managers.”

Veranderingen in HR-beleid

In de praktijk worden QA-managers (te) vaak uitsluitend aangenomen op basis van de juiste papieren. “Effectiever is het om vooraf te bedenken over welke ervaring en competenties de gewenste QA-manager moet beschikken om de kwaliteitsafdeling te optimaliseren in de steeds veranderende en trendgevoelige voedingsbranche,” meent Remko. “Inhoudelijke vragen tijdens een sollicitatiegesprek kunnen helpen de juiste persoon te vinden. Bijvoorbeeld: Wat zijn volgens jou de nieuwste technieken en trends in kwaliteitswaarborg? Wat is de laatste aanpassing in jouw kwaliteitsbeleid geweest? Welke veranderingen in wet- en normgeving gaan plaatsvinden en welk effect zal dit kunnen hebben op onze organisatie?”

Een passend vacatureprofiel

Vacatureprofielen van enkele jaren terug voldoen volgens Remko niet meer; die bevatten simpelweg niet langer de juiste informatie. “Neem alleen al de benodigde kennis van, en ervaring met, de nieuwste kwaliteitssystemen,” illustreert hij. “Stem vacatureprofielen daarom liever opnieuw af op de nieuwe taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden (de zogenaamde TBV’s, red.); die moeten aansluiten bij de gewenste competenties en kenmerken van de ‘QA-manager van de toekomst.’ Het verhoogt de kans op een passende match aanzienlijk.” 

Heb lef! 

“De nieuwe QA-manager trigger je niet meer met een auto en laptop van de zaak,” tipt Remko tot slot, “wel met een passend, innovatief en strategisch vacatureprofiel.” Zijn advies: “Kies niet voor de snelst beschikbare, maar voor de beste. Heb lef, denk buiten de kaders, durf iemand aan te nemen die beter is dan jijzelf. Verwaarloos de zoektocht niet. Het aannemen van een geschikte QA-manager is specialistenwerk, dus verdiep je in de branche en schakel indien gewenst de hulp van een professional in. Het vinden van de juiste QA-manager voor jouw bedrijf levert veel moois op, dat kan ik garanderen.” 

www.foodrecruit.nl

Foto: Remko van Aarst

Bron: Foto hoofden: ©Zenzen/Shutterstock.com