'Een flinke kwaliteitsverbetering'
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

'Een flinke kwaliteits­ver­be­tering'

  • 10 mei 2016
  • Door: Hans Reichart

"De gast heeft tegenwoordig zoveel keus, we moeten ons op meer manieren onderscheiden," aldus Ferry Stevens, verantwoordelijk voor de kwaliteit bij Febo en nauw betrokken bij de recente opwaardering van het merk. "Dat doen we onder meer door nog beter het authentieke Febo-verhaal te vertellen; een verhaal van dagverse kwaliteit en het klassieke vakmanschap."  

Wie wel eens door bijvoorbeeld de Amsterdamse Leidsestraat loopt, ziet dat de concurrentie in het stadscentrum groeit. "De markt verandert, de consument verandert en dus veranderen wij ook," zegt Ferry Stevens. Eind vorig jaar vernieuwde Febo daarom zijn huisstijl. Alle 67 vestigingen van de automatiekketen werden omgebouwd. Ze kregen een meer luxe uitstraling en een stijl helemaal van deze tijd, die de ambachtelijke kwaliteit van de snacks beter verbeeldt. De bekende merkkleuren geel en rood werden vervangen door een rustiger ogende combinatie van rood en wit, er kwamen een nieuwe belettering, teksten en beelden. 

Gedurfde stap

De nieuwe handschriftletter ziet er persoonlijker uit en benadrukt dat de gerechten op het menu op een ambachtelijke wijze door en voor mensen gemaakt zijn. In oktober ging de ombouwoperatie van start, eind november waren alle automatieken van een nieuw uiterlijk voorzien. De nieuwe huisstijl was een gedurfde stap, want geel is de kleur waaraan Febo tientallen jaren herkend werd. Ook nieuw: de verpakkingen. Die zijn nu van gecertificeerd duurzaam (FSC) karton in wit en rood en voorzien van een subtiele dubbele F van Febo. "Een flinke kwaliteitsverbetering," noemt Stevens de nieuwe, chique bedrukte verpakking. Die is in meer opzichten een geslaagd. "Sommige van onze gasten zijn bewuste eters. Ze letten op zout en vet en de hoeveelheid calorieën. Af en toe een frietje of een kroket past volgens hen prima in een verantwoord eetpatroon. Met een plastic bakje wilden ze echter niet gezien worden, bleek uit ons consumentenonderzoek. Met ons nieuwe kartonnen bakje wel." Het blijkt ook een voordeel dat mensen gewend zijn dat karton gerecycled wordt. Veel meer bakjes gaan na gebruik bij het afval, in plaats van op straat. "De hoeveelheid afval die we inzamelen is met 40% gestegen." Dat is belangrijk voor Febo, want de onderneming wil duurzaam opereren en een goede relatie met de overheid onderhouden. 

"We zijn nog steeds een echte banketbakker”

Traditie

Nieuw in de communicatie met de gasten is ook - sinds eind vorig jaar - Opa. ‘Opa's recept gaat als een kroket' verkondigt Febo in de automatieken. Op een ludieke manier wijst Febo met die slogan op zijn rijke, 75-jarige geschiedenis. Want de huisstijl is wel vernieuwd, maar de ambachtelijke bereiding van de altijd dagverse producten verandert niet. De bereiding is altijd naar eigen unieke receptuur, voor een groot deel naar de bewaarde recepten van de oprichter, de opa van de huidige directeur Dennis; Johan de Borst. Johan leerde het vak van banketbakker in een zaak aan de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat. Naar die straat noemde hij zijn eigen banketbakkerij, die hij elders in de stad opende in 1941. In de jaren zestig begon hij met de bereiding en verkoop van kroketten en andere snacks vanuit de bakkerij. Stevens, zelf opgeleid als patissier: "We zijn nog steeds een echte banketbakker, al hebben we 67 vestigingen."

Dierenwelzijn

De vestigingen kunnen elke dag tot 4 uur s' ochtends hun bestellingen doorgeven naar de productiekeuken in Amsterdam Noord. Het vlees en de bouillon voor de ragout, met traditioneel bouquet garni en specerijen, staan dan al uren op. De ragout is de kern van de kroket, zoals de kroket de kern van de Febo-business is. Het vlees in de kroketten komt van dieren van in totaal zes Nederlandse boerderijen "Daar werken we al jaren mee samen. We weten dat hun dieren een goed leven hebben: we stellen strikte eisen aan het dierenwelzijn." De dieren worden geslacht in Amsterdam, in het slachthuis aan de Jan van Galenstraat en al meer dan 40 jaar geleverd door Kouwenhoven Vlees. Febo houdt de regie over de hele keten. Dat geldt voor alle producten, ook voor de snacks die niet in eigen huis worden bereid, zoals de kaassoufflés. Alles in het assortiment wordt gemaakt volgens Febo-recepturen, tot en met het roomijs, dat Febo samen met een zuivelboer heeft ontwikkeld.

Productie

Om 4 uur, als de laatste bestellingen binnen zijn, gaat de productie van start. "De productie verloopt eigenlijk nog net als bij opa, met ragout gerold in kippeneiwit en paneermeel. Maar hij produceerde ze met de hand, 40 per uur. Wij maken er - met de inzet van machines - 10.000 per uur. " Per dag rollen er zo'n 50.000 uit de productiekeuken in Amsterdam. 's Morgens vertrekken vijf vrachtwagens op hun route om de verse kroketten en andere snacks te bezorgen bij de automatieken in het hele land. Zoals Stevens zegt: "Verser kan het niet."

www.febo.nl

Bron: © Ondernemers Sociëteit Voedingsindustrie