Europa eet steeds minder
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Europa eet steeds minder

  • 27 februari 2019

De voedingssector moet naarstig op zoek naar nieuwe afzetmarkten of het toevoegen van meer waarde aan zijn producten. Reden is dat de bevolking in Europa vanaf 2025 niet meer zal groeien. Naar verwachting zijn er over 10 jaar minder monden te voeden. Steeds meer mensen zijn scherper op het (niet) weggooien van eten, daarnaast realiseren ze zich dat gezonder eten soms ook minder eten betekent. Hierdoor krijgt de sector een afzetprobleem. De omzet komt onder druk wanneer foodproducenten niet in staat zijn om meer waarde toe te voegen met gevolg hogere prijzen weten te bedingen.

Groei buiten Europa

Groei halen buiten Europa kan, food doesn’t travel well zeggen ze wel eens. Dat heeft te maken met de houdbaarheid van voedsel, maar ook met bepaalde voorkeuren. Een appel wint het mondiaal namelijk van ontbijtkoek of huzarensalade.

Niet meer afzet, maar meer waarde toevoegen

Zorgen voor meer toegevoegde waarde op een krimpende Europese thuismarkt is het enige antwoord voor die producenten waarvoor investeren in nieuwe verre afzetmarkten niet haalbaar is. De meest kansrijke strategie blijft innoveren en bijvoorbeeld inspelen op gemak, versheid en de laatste gezondheidstrends Kortom: ontwikkelingen waar de consument echt meer voor wil betalen.

Bron: © ABN AMRO