Folie als tweede huid voor lamsvlees
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Folie als tweede huid voor lamsvlees

  • 12 april 2016
  • Door: Bianca Roemaat

Polderlam in Deurne verwerkt lamsvlees uit Nederland tot koelverse retail- en horecaproducten. Het vlees wordt direct na het uitsnijden vacuüm verpakt in een skinverpakking. Dit levert niet alleen een langere houdbaarheid op. De mooie presentatie in het schap oogt professioneel en weet klanten te verleiden tot aankoop.

Al vier generaties is Vee- en Vleeshandel Van Veen in Zuilichem actief in het vermarkten van schapen en lammeren. Het begon een eeuw geleden met de aankoop van Friese weidelammeren. Het moederbedrijf, Vee- en Vleeshandel Van Veen, heeft inmiddels meerdere schakels van de lamsvleesketen in eigen hand. Het bijvoer voor lammeren die in de Bommelerwaard grazen, is afkomstig uit eigen productie. Dit bestaat uit een mengsel van maïs, granen, suikerbieten en kruidige grassoorten. De lammeren worden geslacht als ze zes tot acht maanden oud zijn. Met de oprichting van dochteronderneming Polderlam in Deurne in 2014, is ook de verwerking van lamsvlees toegevoegd aan het portfolio van Vee- en Vleeshandel Van Veen.

Skin pack

Bas Scheffers, directeur bij Polderlam, vertelt dat de houdbaarheid en de productpresentatie voor hem belangrijke issues zijn. “Een goede uitstraling in het schap is essentieel bij de verkoop van lamsvlees. Het is een nicheproduct, veel consumenten kennen het niet. Door mensen het te laten proeven, maar zeker ook door een goede retailverpakking, kunnen we klanten voor ons winnen.”
Bij de keuze van een nieuwe verpakkingsmachine viel gasverpakking meteen af, omdat de houdbaarheid dan slechts acht tot tien dagen is. “Bovendien oogt het vlees in zo’n gasverpakking minder goed,” vindt hij. Om de lamskoteletten, -bouten, -steaks, -schouders en shoarma te verpakken, koos hij daarom voor skin packing. Zoals de naam zegt, ligt deze verpakking als een tweede huid om het product. “Ik zag de techniek bij MULTIVAC op de Anuga en bij andere vakbeurzen. Deze methode heeft zich bewezen, de Zwitsers passen hem al vijftien jaar toe.

Multivac

Bas kende Multivac BV en had positieve ervaringen met het bedrijf. “Ze hebben een uitstekende naam in de branche en de service is goed. Ik heb mijn wensen op tafel gelegd. Vervolgens zijn ze daarmee aan de slag gegaan en hebben ze een MULTIVAC R 570 MultiFresh dieptrekverpakkingsmachine gebouwd, die verpakkingen maakt zoals wij die hebben gespecificeerd.’’ Robert Ruesen, key accountmanager bij Multivac, legt het werkingsprincipe uit: “Vanuit een rol onderfolie wordt er in iedere cyclus een aantal trays gevormd. Een medewerker legt het te verpakken product handmatig in deze trays. Bij een volgende slag komen de gevormde trays met het product samen met de bovenfolie in het sealstation. De bovenfolie wordt in het gesloten sealstation eerst verwarmd en opgerekt in een koepelvormig sealbovendeel. De ruimte tussen de tray met product en de opgerekte bovenfolie wordt gevacuümeerd, waarna de bovenfolie bij het op atmosferische druk brengen van het werktuig, strak over het product gedrapeerd wordt. Het verpakkingsmateriaal volgt exact de contouren van het vlees en hecht zich naadloos aan de tray rondom het product. De heldere folie oogt als een tweede huid.”

Doorrijping

Bas: “Het vlees is met deze verpakking ruim twee keer langer houdbaar. We kunnen de pieken uit de productie halen en een buffer aanleggen. Positief is dat het lamsvlees in de verpakking doorrijpt. De kleur van het product verandert niet, het vlees blijft er mooi en vers uitzien. Bovendien is er veel minder vochtverlies. Dat komt allemaal de kwaliteit ten goede.” Bas weet zeker dat de productpresentatie heeft bijgedragen aan de omzetgroei en stijging van de naamsbekendheid van Polderlam. Deze is niet alleen onder private label en onder de eigen merknaam in de retail verkrijgbaar, maar ook in de horeca.

Marktcomforme prijzen

“Multivac levert niet alleen machines; ook voor de folie kunnen we bij hen terecht,” laat Bas weten. “Ze leveren die tegen marktconforme prijzen. De MultiFreshTM skinfolie is perfect afgestemd op de machine, zodat die optimaal werkt.’’ Bovendien heeft Bas nu één aanspreekpunt mocht er iets zijn met de machine of de folie. Sinds 2014 staat de verpakkingsmachine vijf dagen per week te draaien. “Probleemloos en zonder storingen. Nu heb ik alleen een extra klep nodig in verband met de waterafvoer maar dat heeft niets met de verpakkingstechniek te maken.’’ De machineleverancier kijkt er meteen naar. Robert: “Dat lossen we zeker op.”

www.multivac.nl

Bron: © Bert Jansen