Herformuleren
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Herformuleren

  • 10 maart 2015
  • Door: Judith Witte

Op de dag dat dit blad naar de drukker moet, verschijnt er een persbericht van het RIVM over de laatste stand van zaken met betrekking tot de gehalten aan zout, suiker en verzadigd vet in diverse productgroepen. Gezien het thema van dit nummer móet ik daar natuurlijk melding van maken. Want het begrip ‘herformuleren’ loopt als een rode draad door deze editie.

De overheid streeft zoals u ongetwijfeld weet, naar ‘het makkelijker maken van gezonde voedingskeuzes via een verbeterde samenstelling van levensmiddelen’. Aanleiding voor het onderzoek van het RIVM is het ‘Akkoord Verbetering Productsamenstelling’, dat de minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport en de brancheorganisaties van de voedingsmiddelenindustrie, retail, horeca en catering begin 2014 getekend hebben. Het akkoord loopt tot 2020.

De resultaten: ‘Het zoutgehalte in brood is sinds 2011 met 21% gedaald. In kaas is het zoutgehalte met circa 11% ook afgenomen ten opzichte van 2011. In vleeswaren bedoeld als broodbeleg, is het zoutgehalte in 2014 vergelijkbaar met dat van 2011 en 2013. De vleeswarensector heeft volgens afspraak tot in 2015 de tijd het gehalte aan zout en verzadigd vet te verlagen. Bewerkte groente en peulvruchten, zoals doperwten of bonen in blik of glas, hebben ook een lager zoutgehalte’. (zie de publicatie ‘Monitor Productsamenstelling voor zout, verzadigd vet en suiker: RIVM Herformuleringsmonitor 2014’).

Het zijn algemene cijfers, die gemiddelden die het RIVM produceert. Individuele gevallen kunnen veel verder zijn met herformuleren. Neem Snijders Vleeswaren uit Born. Zij hebben het zout- en natriumgehalte flink omlaag weten te brengen door regulier zout te vervangen door mineraalzout. De voedingsindustrie staat allesbehalve stil. Er wordt gezocht naar nieuwe en alternatieve ingrediënten en grondstoffen, er wordt gepionierd met een diversiteit aan plantaardige eiwitten.

Wetenschap en voedingsindustrie slaan steeds vaker de handen ineen op hun zoektocht naar innovatie. Laat ik het wat smeuïger herformuleren: samenwerken levert lekkere, duurzame en bovenal gezondere producten op. Mmm

Judith Witte
 
[email protected]

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2015