Het moet anders
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Het moet anders

  • 08 maart 2016
  • Door: Judith Witte

Staatssecretaris Martijn van (Economische Zaken) presenteerde onlangs de prioriteiten van het Nederlands EU-voorzitterschap op het gebied van landbouw en visserij. Centraal staat het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), onder het motto ‘Food of the Future – the Future of Food’.

Beslissingen nemen over de toekomst van ons voedsel; ga d’r maar aan staan… Er zijn echt grote issues die om aandacht, en oplossingen, vragen: voedselverspilling, de wereldvoedselproblematiek, het duurzaamheidsvraagstuk. In Amsterdam staken onlangs de Europese politici de koppen bij elkaar. Vrijwel unaniem zijn ze het erover eens: het voedselsysteem moet op de schop! Minder zout, vet en suiker in onze levensmiddelen, er werden spijkers met koppen geslagen. Dat het wel wat gezonder mag, weten we natuurlijk al jaren. En er wordt heus ook al wel wat aan gedaan. Maar eerlijk is eerlijk: het is ook een beetje kijken naar de buurman. ’Als hij niks doet doe ik het ook niet. Straks verslechtert mijn concurrentiepositie. En die verwende consument wil er toch niet voor betalen’. Ik snap dat best. Tot zover de inhoud.

Want er is nog veel meer aan de hand: ook de digitalisering zet de wereld op zijn kop. Onze (historisch zo gegroeide vrij conservatieve) foodketen schudt op zijn grondvesten! Alles verandert. Van de manier waarop de landbouw, veeteelt en visserij is georganiseerd tot de productie, logistiek en verkoop van eindproducten: geen schakel in de keten ontspringt de Dans der Verandering.

De niet te stuiten groei van online verpakt informatie op een radicaal andere manier dan we gewend waren. Maar dat niet alleen. De digitale revolutie vraagt ook dringend om andere verpakkingen voor levensmiddelen. Gelijk met de inhoudelijke productsamenstelling moeten ook de jasjes veranderen. Ze moeten lichter, compacter, sterker. Er moet koeling in verwerkt zitten, of een technisch snufje dat aangeeft hoe lang het product nog voedselveilig is. Ondertussen tikt Dame Duurzaamheid op je schouder: die wil ook de dansvloer op: kan het ook biobased en recyclebaar? Lady Law staat al lang niet meer te wachten langs de zijlijn. Zij draait gecontroleerd haar walsjes en eist meer informatie op de verpakking; hele epistels moeten er op dat etiket. Meneer Marketing wil niet meer bescheiden op zijn beurt wachten: Het oog wil ook wat!

Ik ben benieuwd wat er straks op Empack allemaal voorbij komt. Mag ik deze dans van u?

Judith Witte
 
[email protected]

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2016