Hoogseizoen rook-worstenspecialist
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Hoogseizoen rook-worstenspe­cialist

  • 05 maart 2018
  • Door: Inga van Uchelen

De broers en slagers Bert en Jannes Koetsier zijn gespecialiseerd in rookworsten; bereid met verse grondstoffen en op beukenhout gerookt. In 2014 kwam er nieuwe passie bij: knakworsten. Bert Koetsier kwam een bijzondere geschiedenis op het spoor en blies het product nieuw leven in. 

 “Net na de oorlog kreeg knakworst landelijke bekendheid”, vertelt Bert Koetsier die, samen met zijn broer Jannes, Koetsier Vleeswaren runt. “Je ging toen naar de cafetaria voor een frietje en een knakworst. Kroketten en frikadellen had je nog niet.”
De vertegenwoordigers die in busjes heel het land doorreden, werden in de volksmond De Man Van De Knakworst genoemd; en dat werd ook de merknaam. Het bedrijf werd in 1980 na enkele overnames opgedoekt. Tot Bert Koetsier het product in 2014 herontdekte. “Het verhaal sprak mij aan en het merk bleek van niemand meer te zijn. Ook kon ik het recept achterhalen. We maken de knakworst volgens het authentieke recept, al gebruiken wij minder zout.” Koetsier is de derde in een generatie slagers en inmiddels knak- en rookworstspecialist.

Uitbreidingen

“Mijn opa begon in 1927 in Ruinerwold als zelfslachtende dorpsslager”, aldus Koetsier. “Van de zeven kinderen van mijn vader, gingen vier broers in het bedrijf werken. In de jaren tachtig breidden we de slagerij uit met kleine supermarkten. Mijn broer Jannes en ik kozen er later voor om ons alleen nog op de productie van vleeswaren te richten. In 1994 verhuisden we naar een grotere locatie op het industrieterrein van Ruinerwold, daar werken nu 18 medewerkers in loondienst. Bij drukte huren we mensen in.” En ook deze ruimte lijkt nu te klein te worden, vertelt hij. Vooral in het hoogseizoen, de winter, wanneer de vraag naar rookworst toeneemt. “De rookworst en knakworst vormen nu samen 75 procent van onze omzet. Ook is er steeds meer interesse in onze vegetarische worsten.”

Beukenhout

“Sinds de crisis voorbij is, is er meer waardering voor verse grondstoffen, ons uitgekiende kruidenpakket en de ambachtelijke manier van bereiden met schapendarm en het roken op houtsnippers van beukenhout. Bovendien heeft ons varkensvlees de keurmerken Beter Leven en Keten Duurzaam Varkensvlees.” Een groot deel van de rookworsten gaat naar de retail, vaak onder private label van een supermarkt. Een ander deel gaat naar slagers. Voor grootafnemers ontwikkelt Koetsier een eigen recept. Behalve rook- en knakworsten maakt de producent onder andere ham, grillworst en casselerrib.

‘Verschillende verpakkingsoplossingen kunnen bieden, creëert kansen’


Duitse degelijkheid

Dankzij de groei was Koetsier genoodzaakt zijn productie op te schroeven en zijn productielijn uit te breiden. Voor de levering van een nieuwe verpakkingsmachine viel de keuze op Van Uhm. “Daar hadden we al goede ervaringen mee.” Eigenaar Stephen van Uhm (33): “Sinds 2015 zijn wij in Nederland exclusief leverancier van het merk Variovac. Een degelijk Duits merk. We zijn samen naar de fabrikant in Duitsland geweest en uiteindelijk bleek de Variovac Optimus de meeste geschikte installatie. Deze breidden we uit met de mogelijkheid om zowel harde, flexibele als bedrukte folie te gebruiken; want diverse verpakkingsoplossingen kunnen bieden, creëert kansen. Zo wil de retail liever harde voorgevormde bakken waar een etiket goed op plakt. Ook hebben ze een mooie uitstraling en is MAP-verpakking mogelijk. Terwijl ambachtelijke slagers de rookworst liever vacuüm verpakt afnemen, omdat dit een meer ambachtelijke uitstraling geeft.”
“De snelheid speelde ook een rol”, vertelt Koetsier. “Deze machine heeft een capaciteit van circa tien takten per minuut. Wij gebruiken een vier-vaks-formaatdeel, dus dat zijn veertig verpakkingen per minuut.” Van Uhm: “Het gepatenteerde RapidAir-systeem heeft een belangrijke invloed op deze snelheid. Dit systeem vormt de bakken met luchtdruk, in plaats van door vacuüm. Daarnaast is het vormen van de bak zodanig afgesteld op het folietransport dat we een hoge capaciteit halen.” 

Dienstverlening

Toch gaf niet alleen de machine de doorslag, vertelt Koetsier: “We hebben een klik, daar begint het al mee. Maar uiteindelijk draait het om kwaliteit en dienstverlening. Als ik een technisch probleem heb, lost Van Uhm het dezelfde dag nog op.”
Van Uhm: “We hebben een landelijke dekking met op dit moment twaalf monteurs die elke dag correctief en preventief onderhoud uitvoeren en in actie komen bij storingen op locatie. Wij zijn een no-nonsense familiebedrijf: kwaliteit leveren, problemen oplossen, geen verborgen kosten. Zo doen we dat al 72 jaar.”
Ook Koetsier Vleeswaren is een familiebedrijf, maar of er een vierde generatie Koetsier opstaat om het bedrijf over te nemen, is nog niet zeker; Bert Koetsier heeft vier dochters die allemaal in de zorg werken, en één zoon. “Hij is 21 en net met een studie begonnen.”

www.koetsiervleeswaren.nl
www.vanuhm.nl

Foto: Bert Koetsier (l) en Stephen van Uhm bij de veelzijdige Variovac Optimus

Bron: © Foto Hissink