Kwaliteit leveren is mensenwerk
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Kwaliteit leveren is mensenwerk

  • 10 juni 2014
  • Door: Judith Witte

Ik hou van het bos en van de hei en ervaar het als een groot geluk dat mijn achtertuin het natuurgebied de Veluwezoom is. Al rennend sta ik binnen een half uur bovenop de Posbank, en kan ik wildspotten op een vroege zondagochtend tijdens een trialrun. Het geeft een groot gevoel van vrijheid en ruimte om na te denken over onderwerpen voor dit blad. Of waar ik mijn voorwoord over zal schrijven. Als dat geen kwaliteit van leven is!

‘Kwaliteit van leven’ wordt gedefinieerd als het functioneren van personen op fysiek, psychisch en sociaal gebied en de subjectieve evaluatie daarvan. Kwaliteit van leven is daarmee een subjectief begrip.

Bij veel vragen die in de gezondheidssector actueel zijn, speelt ‘kwaliteit van leven’ een belangrijke rol. Zo buigen wetenschappers zich over het probleem van ondervoeding bij mensen met kauw- en slikproblemen. Deze mensen eten slecht omdat ze er geen zin meer in hebben: de grauwgrijze purees komen hen de neus uit! Met 3D-printen van food kan de kwaliteit van leven van aanzienlijk worden verbeterd, blijkt uit onderzoek. Ik snap dat wel. Gepureerde broccoli kan weer in de vorm van broccoliroosje worden geprint. Dat ziet er in ieder geval al veel smakelijker uit.

Kwaliteit leveren is méér doen dan sec voldoen aan uitgesproken en vanzelfsprekende verwachtingen van de interne en/of externe klant. Dat is ook de visie van Geke Naaktgeboren, director Quality Assurance & Safety bij FrieslandCampina. Zij werd vorig jaar uitgeroepen tot kwaliteitsmanager Food 2013. Het kwaliteitsbeleid bij de business group Cheese, Butter & Milkpowder is inmiddels sterk verbeterd. Maar hoe implementeer je het dat op de werkvloer? In een uitgebreid interview vertelt ze over hoe het veranderproces dat bij medewerkers in productie, kantoorpersoneel en het managementteam in gang is gezet. De basisgedachte is: wil je betrokken mensen, dan moet je ze bij het proces betrekken.

Ook directeur Marcel Devilee van Daily Fresh Food kiest bewust voor kwaliteit. Hij vertelt  eens een machine van een goedkoper merk gekocht te hebben, maar die liep niet lekker. ,,De medewerkers vroegen of ik alsjeblieft weer een Multivac kon aanschaffen,” aldus de directeur. En dat doe je dan. Het levert personeel op dat plezier heeft in zijn werk. Want ’kwaliteit leveren’ is mensenwerk.

Op een zondag kom ik terug van hardlopen. Onderweg heb ik foto’s gemaakt: van hoe mooi het zonlicht over de bosvijver strijkt, van een hazelworm op het pad, van wilde paarden op de hei. Mijn kinderen zijn enthousiast. ,,Wij willen ook!” roepen ze. Twee uur later heb ik ze bij het proces betrokken en rennen we samen een stoere bult op. En als ik hun stralende gezichten zie, realiseer ik me dat er nóg een aspect is dat onlosmakelijk is verbonden met ‘kwaliteit’: Goed voorbeeld doet goed volgen.      

Judith Witte

[email protected]

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2014