Lijst 50 future foods geïntroduceerd
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Lijst 50 future foods geïntroduceerd

  • 21 februari 2019

Volgens deskundigen van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN (FAO) is je dieet waarschijnlijk niet gevarieerd genoeg. En de implicaties van een repetitief dieet zijn veel ernstiger dan saaie maaltijden. De wereldbevolking vertrouwt op een verrassend klein aantal ingrediënten voor ons basisdieet. In feite hebben de deskundigen van de FAO onthuld dat 75% van de wereldwijde voedselvoorziening afkomstig is van slechts 12 gewassen en vijf diersoorten - maar er zijn wereldwijd meer dan 20.000 bekende eetbare plantensoorten.

Met een voorspelde 10 miljard monden om tegen 2050 te voeden, is er een argument om voedselkeuzes te maken die de impact op de planeet verminderen. En dat is precies wat een nieuw rapport van het Unilever-merk Knorr beoogt.

De 50 voedingsmiddelen van de toekomst

Knorr heeft samen met WWF-UK, plus vooraanstaande wetenschappers, voedingsdeskundigen en landbouwexperts, het Future 50 Foods rapport samengesteld, dat op 20 februari is gepubliceerd.

Het rapport bevat 50 voedzame plantaardige ingrediënten - sommige bekend bij velen, sommige minder bekend - maar allemaal geselecteerd op basis van hun voedingswaarde en relatieve impact op het milieu.

Van cactus tot boerenkool, van peterseliewortels tot pompoenbloemen, sommige hebben een hogere opbrengst dan vergelijkbare gewassen, waardoor ze een aantrekkelijke optie zijn voor kleine boeren. Ondertussen zijn er verschillende die de uitdagende weers- en milieuomstandigheden kunnen tolereren, wat betekent dat ze van onschatbare waarde kunnen blijken te zijn in het licht van de groeiende klimaatonzekerheid.

"Onze ambitie is om het voor mensen gemakkelijker te maken om een breder scala aan voedingsmiddelen te eten die goed voor ons zijn, goed voor de planeet en natuurlijk lekker tegelijk", zegt Knorr Global Vice President April Redmond.

Download hier het volledige rapport

Bron: © Unilever