Nieuwe oplossingen voor today's food challenges
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuwe oplossingen voor today's food challenges

  • 05 maart 2018
  • Door: Judith Witte

Anouk Liebregts: Click

“Ik vind de huidige crunchy muesliverpakkingen onhandig. Het product zit in een niet-hersluitbare plastic zak in een kartonnen doos. Persoonlijk vind ik het erg vervelend als ik de inhoud moet overgieten in een bewaarbus, of aan de haal moet met wasknijpers om de verpakking te hersluiten. Soms scheurt de zak bij het openen zelfs helemaal uit. Ik ben dit project dus gestart omdat ikzelf als consument de huidige verpakkingen frustrerend vind. 

Als mijn concept 'Click' in productie wordt genomen, moet deze gemaakt worden van PP met een EVOH tussenlaag als zuurstofbarrière. PP heeft als voordeel dat het zeer buigzaam is zonder te scheuren of breken, waardoor het kliksysteem oneindig
geopend en gesloten kan worden. Het kliksysteem zal gemaakt moeten worden door middel van spuitgieten. Hiervoor is een investering nodig om een mal te laten maken.

Tijdens de Food Experience kreeg ik veel positieve reacties op mijn concept van mensen die mijn frustratie herkenden en het een handige oplossing vonden. Mijn passie ligt bij structureel en grafisch ontwerp. Dit jaar studeer ik af als Packaging Designer en wil ik in die richting graag aan de slag.”

Hannah vd Ven: Kok zonder kop maaltijdpakket

“Mijn moeder heeft vroegtijdige Alzheimer. Toen ze mij vertelde dat haar appeltaart mislukte al voordat die de oven in ging, zei ik: “Maar mama, koop toch gewoon zo’n appeltaartmix.” Ze gaf aan dat ze dat juist had gedaan. ‘Hoe kan dát nou mis gaan?’ vroeg ik me af. Ik stond er niet zo bij stil, maar koken is complex: je moet plannen, portioneren, twee dingen tegelijk doen. Ook mensen met bijvoorbeeld een licht verstandelijke beperking of autisme hebben er moeite mee. 

Hoe verpak ik de verschillende ingrediënten zodanig dat ze in de juiste volgorde op het aanrecht komen, in een compact pakket (zowel in de koeling als op het aanrecht), met daarbij een goed te volgen recept dat echt álle handelingen stap-voor-stap beschrijft. En ook nog logisch, handzaam en makkelijk te produceren? Dat was een grote uitdaging boor mijn concept ‘Kok zonder kop maaltijdpakket’

De verpakking is vergelijkbaar met een compacte gereedschapskoffer, die je uitklapt op het aanrecht. De ingrediënten zijn verdeeld over vier plastic bakjes, een kartonnen omverpakking verbindt de bakjes met elkaar. Elk bakje communiceert via een kleur met de stappen in het recept, dat vooral uit pictogrammen bestaat. Alle noodzakelijke handelingen staan erin, ook het pakken van een mes en een snijplank. 

De Food Experience heeft mij overdonderd. Er waren veel positieve reacties en persoonlijke verhalen van mensen die iemand kennen voor wie dit concept een uitkomst zou zijn. Ik wil dit concept graag doorontwikkelen en zoek naar samenwerking met een maaltijdservice of een producent.

Sabine Vissenberg: Handle it

“Ik zie mijn oma regelmatig stoeien met verpakkingen van voorverpakte vleeswaren. Ze is niet de enige. Door verminderde kracht of nauwkeurigheid, of een te kleine treklip die moeilijk is vast te pakken ondervinden ook mensen met artrose, reuma of een verminderde mobiliteit in de handen problemen met het openen van deze verpakkingen. Vaak is een mes of schaar nodig om ze te openen. Dat moet en kan anders, vond ik. Ik ben iemand die graag anderen helpt. Dit was een onderwerp waar ik graag 20 weken met volle overgave aan wilde werken.

De grootste uitdaging was om een verpakking te bedenken die door iedereen te openen is en tegelijk de efficiëntie in het het verpakkingsproces bij de vleeswarenproducent behouden blijft. Uiteindelijk kwam ik op het idee van een verpakking die op meerdere manieren te openen is. Het trekgat bovenop de verpakking is makkelijk vast te pakken, een schaar is niet meer nodig. 

Op dit moment is mijn verpakkingsoplossing nog een prototype. Het thermovorm schaaltje is van hetzelfde materiaal als de huidige verpakkingen en de topfolie is nog niet geschikt voor productie. Er is meer onderzoek nodig naar een geschikte folie die niet uitscheurt als de consument kracht uitoefent bij het trekgat. 

Tijdens de Food Experience kreeg ik veel positieve reacties, zowel vanuit het bedrijfsleven als van consumenten. Een aantal partijen gaf aan interesse te hebben om samen te werken of verder te praten. In februari 2019 ben ik afgestudeerd en wil ik aan de slag. Maar ook mezelf blijven ontwikkelen en groeien in mijn vak, dus ga zeker ook cursussen volgen. Misschien zelfs nog een master doen.”

Iris Alting: PizZo

“Diepvriespizza wordt vooral gekocht omdat het snel en gemakkelijk is. Naar mijn idee kan de huidige verpakking, een kartonnen doos met een plastic sleeve om de pizza heen, veel meer gemak bieden. 

‘PizZO’ bestaat uit een kartonnen tray met een topseal van plastic. De verpakking is in één handeling te openen en de pizza kan met tray en al in de oven. Zo hou je de oven schoon. De pizza is voorgesneden en de tray dient als bord, dat scheelt afwas. 

De tray kan gewoon bij het oud-papier, de seal bij PMD. Zowel de tray als de topseal zijn diepvriesproof en voorkomen dat de pizza uitdroogt. De tray is ook hittebestendig dankzij een speciale voedselveilige coating. Die coating zorgt ervoor dat het karton de hoge temperaturen in de oven aan kan. Een diepvriespizza gebakken in de pizZO-verpakking zal even lekker en krokant zijn als een pizza volgens de huidige bereidingswijze. Premiummerken kunnen zich met deze verpakking beter onderscheiden in het schap.

Ik kreeg veel positieve reacties op de HAS Food Experience. Graag wil ik mijn verpakking door ontwikkelen en kijken naar andere toepassingsmogelijkheden. Ik ben nog op zoek naar producenten die mij hiermee kunnen helpen. Na mijn afstuderen aan HAS Hogeschool ga ik een master doen, om mijn kennis in innovatie te verdiepen. Ik vind het erg leuk om nieuwe verpakkingen te bedenken; concepten waar de consument ècht iets aan heeft.” 

Iris won met haar verpakkingsconcept de Foodmanship Award voor de beste Smart Challenge.

Tijdens de 10e editie van de HAS Food Experience, 30 januari jl., presenteren ruim 200 4e-jaars HAS-studenten hun innovaties en oplossingen voor ‘Today’s Food Challenges’. 

Maar liefst 7 opleidingen waren er met foodgerelateerde projecten uit het afstudeerjaar te zien; een inspirerende expositie, bruisend van jong talent. Vakblad Voedingsindustrie was onder de indruk van deze vier innovatieve verpakkingsconcepten.

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2018