Stappenplan
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Stappenplan

  • 09 april 2018
  • Door: Pieter Vos , directeur Nutrilab

Duurzaam ondernemen is goed voor het milieu én voor je imago. En steeds meer verankerd in wettelijke voorschriften, dus we moeten wel. Maar het is ook: continu zoeken naar de balans tussen wat je doet en wat je laat. En dat is niet makkelijk. Als de kosten van duurzame keuzes zo hoog oplopen dat je failliet gaat, is dat nauwelijks nog ‘Maatschappelijk verantwoord’ te noemen. Maar met kleine stapjes komen we een heel eind. 

Stap 1: zorg dat je helder formuleert wat je onder ‘duurzaam ondernemen’ verstaat.
Stap 2: neem concrete, haalbare maatregelen om jouw doelen te bereiken.

Het blijft zoeken, want bij veel maatregelen zijn kanttekeningen te plaatsen. Denk aan palmolie; dat is gezonder dan geharde vetten om in te frituren. Er is veel bereikt om palmolie duurzamer te maken, maar nog altijd wordt de olie met een groot schip mijlenver over zee vervoerd. Moeten we die bitterbal en dat frietje dan maar laten staan? Het zijn geen gemakkelijke keuzes!

Bij ons was het luchtbehandelingssysteem aan vervanging toe; een goed moment om te kiezen voor een duurzamere oplossing. Van meerdere gesloten systemen gaan we nu naar één energiebesparend totaalsysteem waarbij we bovendien gebruikmaken van warmteterugwinning. Een ander onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid is zoveel mogelijk lokale ondernemers onderdeel te laten uitmaken van onze business. De projectontwikkelaar, de catering, het (auto-)onderhoud; ze komen allemaal uit de buurt. Dat scheelt vele kilometers autorijden. 

Duurzaam ondernemen is niet iets wat je alleen doet; we moeten dit gezamenlijk oppakken. En vele kleine stapjes samen maken uiteindelijk één grote.

Pieter Vos
Directeur Nutrilab

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2018