Vinkje verdwenen, nieuw logo nodig
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Vinkje verdwenen, nieuw logo nodig

  • 19 oktober 2018

Fabrikanten mogen per 19 oktober 2018 geen gebruik meer maken van het Vinkje. De Consumentenbond is tevreden met het feit dat het misleidende logo verdwijnt op voedselverpakkingen. Echter vinden zij wel dat er een ander logo voor in de plaats moet komen. Consumenten hebben behoefte aan een logo dat gezonde keuzes makkelijk maakt, blijkt uit onderzoek.

Geen keuzestress

Driekwart van het panel van de Consumentenbond is voor een voedselkeuzelogo op de voorkant van de verpakking. 62% gaf aan hierdoor een makkelijkere keuze te kunnen maken.

Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond bleek dat consumenten voorkeur hebben bij een kleurcodering, een stoplichtensysteem. Ze zien deze nieuwe kleurcodering graag op gezonde én ongezonde producten en dat dit onafhankelijk van het bedrijfsleven wordt ontwikkeld.

1 oogopslag

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Hoe gezond een product is, is in 1 oogopslag zichtbaar als er een logo met verkeerslichtkleuren op de voorkant van de verpakking staat. Een voortvarende aanpak door het ministerie van Volksgezondheid is vereist om nu écht te komen tot een evenwichtig, onafhankelijk en begrijpelijk voedselkeuzelogo’.

Bron: Consumentenbond

Bron: Beeld: © Pixabay