Voeding is hot, hou het koel!
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Voeding is hot, hou het koel!

  • 14 juni 2016
  • Door: Judith Witte

Koelen en vriezen… een mooi thema vind ik. Onze vriezer is mijn beste maatje in het tegengaan van voedselverspilling. Ik pak er bijvoorbeeld alleen het aantal sneetjes brood uit dat ik nodig heb. Zo verdwijnt het niet in de afvalbak. Naast brood, vlees, vis en  diepvriesgroente, liggen standaard enkele coolpacks. ‘Niet eetbaar’ staat op de buitenzijde. Joh.

Moet je na intensief sporten koelen of verwarmen? Het is een vraag die mij als (marathon)loper geregeld bezighoudt. De kenners zijn het er niet over eens. Zo zweert topsportfysioloog Jos Geijsel bij koude. Maar sportonderzoeker en voormalig wereldkampioen schaatsen Harm Kuipers (Universiteit Maastricht) twijfelt hieraan. Onlangs las ik dat de meest recente onderzoeken aantonen dat icing wel beter helpt om de pijn te bestrijden, maar dat het voor het spierherstel niet uitmaakt of je een warm bad of een ijsbad neemt. 

Zo voed ik mij met kennis, en slaat de twijfel geregeld toe. Ik weet; ik ben echt niet de enige Nederlander die nieuwsgierig is aangelegd. Consumenten wordt steeds slimmer, mede dankzij programma’s als ‘De Keuringsdienst van Waarde’, en het nieuwe consumentenprogramma ‘Broodje gezond’ waarin iedere dinsdagavond op NPO 3 voedselhypes en gezondheidsmythes onder de loep worden genomen. De eerste uitzending ging over de relatie tussen rood vlees en darmkanker; nog steeds een hot item. De programma’s dragen niet echt bij aan het vergroten van het vertrouwen van de consument in de voedingsindustrie. Om dat te verbeteren moeten fabrikanten hun gezicht laten zien, opener worden, vindt Philip den Ouden (FNLI): “We moeten de communicatie naar een hoger niveau tillen en face to face vertellen over het proces en de producten.” 

Waar was ik? Oja, bij mijn coolpacks. (Die zijn er nu trouwens ook speciaal voor het vervoer van food en medicijnen, recyclebaar en temperatuurgecontroleerd. Heel handig voor de alsmaar toenemende online-verkoop van vers. Maar dat terzijde.) Wat ook waanzinnig goed schijnt te helpen voor spierherstel, is het figuurlijke warme bad, ofwel: sociale interactie. ‘Sociale verbondenheid zorgt ervoor dat je zenuwstelsel in de ‘herstelstand’ komt te staan’ lees ik in het magazine Runners van juni. 

‘Na een intensieve loop (of vergadering, net wat je wil) samen wat gaan eten; het heeft een beter effect op de hartslagvariabiliteit dan ijsbaden’. Wérkelijk, denk ik schamper. Wat ik consumeer heeft doorgaans geen hartslag, redeneer ik een tikkeltje melig verder. 

Voor veel van die producten zonder hartslag is (voor de houdbaarheid ervan) ijzige koude juist heel goed. Zie dit nummer als een warm bad, bomvol kennis: over hoe je die koude efficiënt en duurzaam inzet, over innovaties die voedselverspilling tegengaan, en over de toekomst van ons voedsel. En heb een fijne (warme) zomer!

Judith Witte

[email protected]

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2016