Vraag bijzonder vleesproduct groeit
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Vraag bijzonder vleesproduct groeit

  • 21 maart 2019

Het vermarkten van onderscheidende vleesproducten maakt dat producenten minder gedicteerd worden door grote inkooporganisaties en betere marges kunnen maken. De vraag naar bijzonder vleesproduct groeit sneller dan het aanbod. De consument is steeds meer bereid om zich te oriënteren buiten de reguliere kanalen. Ambachtelijke slagers en supermarkten spelen hierop in. Een meerprijs van circa 15% bij verkoop aan slagers is haalbaar.

Slagers en supermarkten

Ambachtelijke slagers focussen zich steeds meer op het verhaal achter het product. Hoge kwaliteit, productpresentatie en herkomst zijn de drie kernwaarden. Men wekt vertrouwen met transparantie over het product. Volgens Gé Backus, directeur van Connecting Agri & Food, staat 15 tot 20% van de consumenten stil bij de wijze van houderij op veebedrijven, en deze groep blijft groeien.

Supermarkten kunnen ook niet achterblijven, en zijn op zoek naar nieuwe producten om zich te kunnen onderscheiden van concurrenten.

Horeca en online verkoop

Naast slagers en supermarkten kan er ook gekozen worden voor het rechtstreeks verkopen van producten aan horeca of zelfs rechtstreeks aan de consument. Dit is vooral een slimme optie voor kleine veehouders. De consument is steeds vaker actief met het online kopen van vlees dankzij initiatieven als Koop een Koe. Verwachting is dat voor kwaliteitsvleesproducten met een bijzonder verhaal deze ontwikkeling een serieus verdienmodel kan zijn.

Bron: © Kiempunt Limburg