De frustraties met verpakkingen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De frustraties met verpakkingen

  • 25 maart 2019

Bij het ontwerpen van verpakkingen wordt tegenwoordig vaak stilgestaan bij duurzaamheid, het design en de houdbaarheid van een product. Echter wordt er vaak minder goed nagedacht over de gebruiksvriendelijkheid van het openen van de verpakking. Uit onderzoek van ANBO en ReumaNederland onder 10.000 mensen blijkt dat maar liefst 98 procent van de ondervraagden het moeilijk vindt om verpakkingen te openen, 40 procent zegt hier dagelijks last van te hebben. Daarnaast heeft 55 procent van de ondervraagden aangegeven dat zij een wond hebben opgelopen met het openen van een verpakking met een alternatief hulpmiddel.

Meeste problemen

De grootste problemen worden veroorzaakt door de glazen pot met een deksel dat om geen enkele mogelijkheid opengaat (81 procent). Op de tweede plaats staan blikken, mét en zonder openingslip (67 procent). Gevolgd door harde plastic verpakkingen, zoals van kaasplakken of -blokken (59 procent), strakke versverpakkingen zoals om komkommers (55 procent) en flessen met een schroefdop (54 procent). De top 3 van alle productcategorieën is: schoonmaakmiddelen (69 procent), conserven (61 procent) en vleeswaren (60 procent).

Tijd voor een oplossing

ANBO-bestuurder Liane den Haan maakt zich zorgen over dit probleem en gaat de komende periode in gesprek met levensmiddelenfabrikanten en verpakkingsproducenten om de gebruiksvriendelijkheid te agenderen. “Dat een grote groep mensen een hulpmiddel moet inzetten om überhaupt een verpakking open te krijgen, mag niet normaal gevonden worden. En dat ze hierbij gewond raken al helemaal niet.” Aldus den Haan.

Bekijk de infographic voor een duidelijk overzicht.

Bron: © ANBO